Friday, November 20, 2009

GAMBAR SEMASA AKAD NIKAH DIJALANKAN


Kelihatan pasangan sedang ditemuduga oleh Naib Khadi Hj Shafie Kayem dan disamping majlis tersebut terdapat dua saksi nikah iaitu Hj Manaf Kayem dan Hj Ahmad Bin Abdul Kadir - Gambar ehsan Encik Shazril Khairy Mustaffa. Terima kasih.

Seja o primeiro a comentar

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarokatuh

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarokatuh
Wan Makhdzar (Pak Wan)
No. Telefon :
014-741 4648 / 019-529 4949
No. Fax :
604-976 4686
Pejabat:
52 Medan Syed Alwi,
Jalan Penjara,
01000 Kangar, Perlis
website:
http://wanzarma.blogspot.com
http://wm-perkahwinan-pernikahan-thailand.blogspot.com
email:
wanzarma@yahoo.com.my
Mizi said...

Bernikah di Thai ini adalah merupakan penyelesaian terakhir bagi pasangan yang menghadapi masalah bernikah di Malaysia. Terdapat dua faktor utama yang menyebabkan berlakunya kes kahwin di Thailand.

i) Perkahwinan poligami: pasangan yang terlibat berkemungkinan tidak mendapat kebenaran untuk berpoligami daripada pihak mahkamah atau berhasrat untuk merahsiakannya daripada pengetahuan isteri sedia ada.

ii) Perkahwinan yang tidak dipersetujui oleh wali: sama ada perkahwinan itu melibatkan poligami atau wali tidak bersetuju dengan pasangan pilihan si anak.

Terdapat juga kes dimana pasangan bernikah di Malaysia, tetapi mempunyai sijil nikah Siam. Sekiranya pernikahan itu dijalankan menggunakan wali yang diragui sah maka perkahwinan tersebut juga diragui kesahihannya. Jika dibuktikan perkahwinan itu tidak sah, maka perintah ‘farak’ iaitu pengasingan antara suami isteri terlibat akan dikeluarkan. Pasangan ini hanya akan disatukan semula melalui akad nikah baru yang pasti kesahihannya. Perkara ini adalah dibawah bidang kuasa Jabatan Agama Islam Malaysia.

Tanpa surat pengesahan daripada Pejabat Konsulat, pasangan tersebut akan menghadapi masalah untuk meperakukan atau mendaftarkan pernikahan mereka di Pejabat Agama Islam di daerah mereka tinggal. Bila keadaan ini terjadi, akan menyebabkan implikasi yang lebih buruk pada masa hadapan terutamanya jika berlaku penceraian, sebagi contoh, isteri dan anak-anak hasil daripada pernikahan tersebut tidak berhak menuntut sebarang hak daripada suaminya kerana tiada rekod pendaftaran perkahwinan antara mereka. Dalam kata lain, mereka ini tidak dilindungi oleh Undang-undang keluarga Islam Negeri masing-masing.

Followers

PERKAHWINAN DAN PERNIKAHAN DI THAILAND ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO